Aussen Communicatie & management

Dec. '22 - Een paar vrienden zagen het al aan m’n Kerstkaart. ‘Ga je je pennetje aan de wilgen hangen?’ Communicatie, coaching, management, visie- en organisatieontwikkeling… ‘t was mooi werk. Maar nu is een mooi moment, een mooie leeftijd om het af te ronden. Niet dat ik een bucketlist heb, maar gewoon… meer tijd voor alles. Familie, vrienden, muziek, horlogewerk, sport… En voor wat ik nog niet weet. Zoals het eigenlijk altijd geweest is, zeg maar… Ik dank jullie, (oud-)collega’s en opdrachtgevers (waaronder na 37 jaar best wat vrienden - en zelfs vrienden die er niet meer zijn), hartelijk voor  de successen, de lol en ook de lessen…;-) Ik wens jullie mooie dagen, en hoop jullie te zien bij m’n bas- of horlogewerk, of gewoon… zoals altijd.

In 2020 maakte ik niet mijn eerste commercial, maar wel mijn eerste STER-reclame. Plus een lobby-  en socialcampagne - in opdracht van 21 handelshuizen, tegel-, bouwchemie-  en gereedschapsfabrikanten, over hoe een tegelvloer de meest energiezuinige partner is voor  vloerverwarming, warmtepompen en systeemvloeren. Bereik: ergens tussen de 2 en 3 miljoen consumenten die bezig zijn met trouwen, (ver)bouwen, etcetera... Samen met Donia Media,  iamaleksandar, Studio Uppercase en ZMC Studio's. Ik merk - vreemd, maar misschien onvermijdelijk - dat enkele parket-, vinyl, laminaat-  en andere handelaren mij niet 'liken'...   

okt. 2019 - Al weer een paar weken geleden, maar ik kijk er nog steeds met evenveel plezier op terug: in Bologna, tijdens de CERSAIE (dé wereldwijde expositie van keramiek & badkamer, zeg maar 8x Ahoy), kreeg ik tijdens de 'International Press Conference' (waar zo'n 150 van de 1000 op CERSAIE aanwezige journalisten rondliepen) door een Italiaanse jury van hoofdredacteuren in het Palazzo Re Enzo een journalistieke prijs uitgereikt voor het tijdschrift dat ik in opdracht van de Nederlandse tegelzettersbond BOVATIN maak. Wat een ervaring...

In september '16 op de CERSAIE, de mondiale tegelbeurs in Bologna werd een langdurige samenwerking  met Ceramics of Italy met een stevige handdruk beklonken... Kicken als twee jaar lang 'Europese' gesprekken uiteindelijk tot vertrouwen en tot een duurzame samenwerking leiden!   

Presentatie van de Bouwbeurs was wel een ERG leuke klus... voor RUBI Benelux, Ceramics of Italy (de federatie van Italiaanse tegelfabrikanten), BOVATIN en nog zo'n 20 fabrikanten en handelshuizen,  mocht ik 13 'pop-up' conferenties'  organiseren en presenteren. Was dat leuk... in 2019 weer!  

In opdracht van Kenniscentrum Fundeon heb ik in 2015 de lessen voor een 'mixed media' bouwopleiding (toch ook weer onderwijs!) afgerond. Weer totaal iets anders... En dat maakt freelancen  leuk... 

Eigenlijk zegt deze foto - een 'generatiegesprek', uit één van de stadsvisietrajecten die ik geleid heb - alles over wat mij drijft in m'n communicatievak. Mensen met veel verleden, in gesprek met mensen met veel toekomst. Om de best mogelijke toekomst voor een stad te ontdekken. Persoonlijke dromen, die gerealiseerd kunnen worden in een massale stedelijke werkelijkheid... Zeker als je met diverse speciaal ontwikkelde onderzoeks-  en communicatiemiddelen uiteindelijk de wijsheid van 5.000 mensen weet te mobiliseren. Geweldig om zulke projecten te (bege)leiden...! 

Misschien wel de meest bijzondere bestuurstafel waar ik ooit mocht aanschuiven: het provinciebestuur van Isfahan (Iran). Via VNG International adviseerden wij de Iraanse overheid over burgerparticipatie. Een paar dagen adviseren in een omgeving waarvan je 90% van de codes niet kent... En afscheid nemen alsof je er jaren gewerkt hebt. Ik heb over participatie ook de nodige trainingen voor bestuurders en ambtenaren uit diverse landen verzorgd. En misschien zelf wel het meeste geleerd... 

Heel iets anders, en toch deels hetzelfde... ik adviseer het bestuur van brancheorganisatie BOVATIN, en ik maak als hoofdredacteur onder andere het ledenblad. En dan blijkt: het gaat niet alleen om de artikelen, maar ook om het vakmanschap. De toekomst van het vak. Gezond werken. De marktpositie van keramiek. En zo kreeg Aussen Communicatie & management ook het projectleiderschap van een technisch innovatieproject en de opdracht voor een promotiecampagne voor de gezamenlijke tegelbranche!   

Zo heb ik de afgelopen jaren  opdrachten vervuld voor onder andere de gemeenten Veenendaal (participatiemodel en begeleiding Verkeerscirculatieplan, idem voor ontwikkeling Stadshart), Alphen aan den Rijn (ontwikkeling wijkteams), Amsterdam (stadsdeel, opzet toekomstvisie), Schiedam (denktank stadsvisie, beleidsnota en interim-management afdeling communicatie), Maar daarna raakte ik verzeild in, zoals dat heet 'De Bouw'... Ik was in 2015 aan zoals dat heet 'een nieuwe uitdaging' begonnen: het bestuurslidmaatschap van de Maatschappelijke Kring Vlaardingen. Leuk om naast mijn communicatiewerk ook weer eens lokaal maatschappelijk actief te zijn! Net een enorm interessante conferentie achter de rug over de rol van kunst in de samenleving - en dat kunstenaars ook wat mogen verdienen. Resultaten zijn aangeboden aan de lokale lijsttrekkers... Uiteindelijk ben ik 4 jaar in dit bestuur actief geweest. 

In 2017 kwam er - nog volop in oprichting - mijn rol als bestuurssecretaris bij de NITA (Nederlandse Innovatieve Tegel Academie) bij. Pionieren op Europees niveau, zoals ik het het liefst heb...